freestone-carryout
freestone-carryout
freestone-carryout
freestone-carryout

Varför...?

Denna blogg har inget med det jag normala fall bloggar om. Detta har med alla er som har en dator med inte kan använda den. När ni sedan kontaktar en supporttekniker, oftas via telefon, vill ha hjälp men inte kan få det eftersom att teknikern och du inte pratar samma språk.

  • En dator är ingen leksak.
  • En dator kräver kunskap.
  • En tekniker kan bara hjälpa om han/hon får rätt information.
  • En tekniker kan bara ge tips om saker du kan prova.

Det är inte teknikerns fel att din dator inte fungerar, det är ditt. Skyller du på bilmekanikern när du får punktering på bilen. Varför upplysa teknikern om att det är lång kö i telefonen, talar du även om för kassörskan i affären att det är lång kö innan du får betala? Sluta kalla supportavd inkompetenta, de kan mer än dig och är där för att försöka hjälpa dig. Men kolla först att du kontaktar rätt support. Har du problem med datorn ringer du inte till din Internetsupport. Har du problem med skrivaren ringer du ej datasupporten. Har du problem med Internet Explorer, skall du kontakta Microsoft eller din datorsupport. Det är bara dem som kan hjälpa dig, ingen annan. Har du inte någon datorsupport måste du lämna in datorn till en butik. Det står i ditt avtal vad supporten kan hjälpa till med och vad du har rätt att få hjälp med, dvs vad du betalar för att de skall hjälpa dig med.

För alla er som ringer in till supporten och är förbannade på datorn, e-posten, skrivaren och allt det nu kan vara. Tror ni att ni verkligen får bättre hjälp om ni skäller på teknikern, kallar dem dumma i huvudet och svär. Gör DU ett bättre jobb om du blir behandlad så? Sluta gnälla över pausemusiken, teknikern kan inte göra något åt det.

Ni kanske fattar jag jag själv arbetar som supporttekniker, och våra möjligheter är faktiskt begränsade. Vi kan ej trolla med knäna och får vi ej korrekt information hur skall vi då kunna hjälpa till. Vi har ingen aning om vad du har gjort med din dator!

    Innan du ringer supporten skall du:
      Läsa manualen
      Ta reda på så mycket fakta som möjligt om felet
      Kolla upp om det supportavtalet täcker in detta fel
      Sitta vid datorn
      Prova själv
      Starta om datorn

När en tekniker ber er prova, skall ni snällt göra detta och följa instruktionerna. Det hjälper inte att ljuga och säga att man gjort det. För om det visar sig att så är fallet har du bara fått vänta helt i onödan, inte sant.

Visst finns det inkompetenta supporttekniker med, men vi är alla människor med fel och brister. Säg däremot inte att en expert har kollat allt på datorn, men den fungerar i alla fall inte. Om det vore en expert då skulle datorn fungera. I fall att ni anlitar hjälp hemma, kolla upp deras kunskaper innan. Be om kursintyg, meriter och ställ frågor. Det finns många där ute som säger sig vara PC-Tekniker men inte vet vad de håller på med. Sedan får DU betala 500:-/timme och problemet finns i alla fall kvar.

Tänk på detta!